Brand & Redning

iKontrol er dit værktøj til systematisk kvalitetssikring og eftersyn

Se, hvordan iKontrol bliver brugt i praksis

Kvalitetssikring på brandstationer

iKontrol er Danmarks bedste løsning til digital kvalitetssikring og kan tilpasses alle industrier alt efter behov. Brand og Redning er blot én ud af mange brancher, der anvender iKontrol til systematisk kvalitetssikring, fordi der på en brandstation findes en lang række kontroller og eftersyn, som er lovpligtige, eller som brandstationen har ansvaret for at udføre hos “kunderne” – eksempelvis slukkereftersyn. Systemet gør det nemt at kontrollere brandsikkerheden på kommunale institutioner såvel som brandslukningsmateriel på brandstationen, hvor det er nødvendigt, at udstyret er i orden, når der opstår brand.

 

Måske kan du nikke genkendende til at have 300 styk brandslukningsmateriel på kommunale ejendomme, der skal efterses hvert år? Hvordan holder du det forkromede overblik over hele processen, herunder journalen på det enkelte materiel, udarbejdelsen af rapporter efter kontrolbesøg og planlægningen af kommende eftersyn?

Eftersyn af brandslukningsmateriel er tidskrævende – det gælder både udførelsen og det administrative efterarbejde. Før foregik arbejdet på papir med blyant, og rapporten skulle desuden renskrives på computeren, før den kunne sendes afsted, og kontoret skrive en regning. I dag findes der heldigvis mere effektive metoder, der letter arbejdsgangene. Vestsjællands Brandvæsen bruger iKontrol til eftersyn, som normalt er en tidskrævende del af medarbejdernes arbejde, og deres arbejdsgange er således blevet effektiviserede gennem en digital model.

 

Med iKontrol afsluttes alt i én arbejdsgang, og du slipper dermed for ekstraarbejde foran computeren i de sene eftermiddagstimer, når rapporten skal udarbejdes manuelt. Via. iKontrol app’en kan du registrere dine eftersyn og efterfølgende generere rapporten som en PDF direkte i systemet straks efter kontrolbesøget og sende den direkte til servicelederen, pedellen eller den relevante person hos kunden.

 

Vi tilbyder integration mellem iKontrol og din virksomheds økonomisystem, og således kan rapporten sendes direkte til bogholderen på kontoret, som kan lave regningen samme dag og sende videre til kunden efter endt eftersyn. Dernæst planlægger systemet et nyt eftersyn på samme materiel, og du får derfor en påmindelse, når eftersynet nærmer sig. På denne måde har du altid et overblik over kommende eftersyn, der skal foretages.

Kontrolskemaer, tjeklister og fotodokumentation

Systemet er konfigurerbart, og du kan således opsætte dine egne kontrolskemaer samt tjeklister i iKontrol app’en og dermed definere, hvad der skal kontrolleres, om der skal tages fotos – og hvornår samt om givne svar skal udløse en hændelse mm. Du kan være sikker på, at alle ting, store som små, bliver gennemgået under kontrolbesøget, fordi du skal krydse af på tjeklister, når arbejdet er udført. App’en gør det tilmed muligt at fotodokumentere i samme arbejdsgang, og billederne kommer således automatisk med i rapporten. Via. iKontrols kundeportal kan dine kunder logge ind og tilgå samt hente servicerapporter, således de er samlet ét sted.

 

Dokumenter og tegninger

Du kan desuden dele dokumenter med dine medarbejdere i marken, som de kan tilgå via. app’en. Derudover kan du lave markeringer på plantegninger, så dine ansatte kan se, hvor hvert enkelt materiel hænger i en bygning. Hvis dine medarbejdere arbejder med eftersyn af brandhaner, som er placerede ude i geografien, kan iKontrol ligeledes vise materiellet på landkort med farvemarkeringer. Farvemarkeringerne viser, hvor lang tid der er til et serviceeftersyn, og således er dit overblik altid intakt.

Opnå store besparelser med iKontrol

Med iKontrols digitale løsning kan du vinke farvel til lange og bøvlede arbejdsrutiner. Dels giver systemet en mere effektiv gennemførelse af de enkelte eftersyn af eksempelvis brandslukningsmateriel, og ligeledes er det tidsbesparende i forhold til det administrative opfølgningsarbejde.

 

Brugervenlighed i top

Nye systemer, der skal implementeres, kan afstedkomme en del skepsis, fordi man ændrer de faste arbejdsrutiner for medarbejderne i organisationen. iKontrol er et brugervenligt, enkelt og overskueligt system, der er nemt at tilgå og arbejde i. Systemet er todelt og består af et administrationssystem og en app. Administrationssystemet anvendes af kontormedarbejderen, der kan opsætte kontrolskemaer og tjeklister samt trække rapporter, imens app’en bliver brugt af medarbejderen i marken til afkrydsning af skemaer og tjeklister samt fotodokumentation. Driftsikkerheden er god for medarbejderen i marken, da app’en fungerer 100% offline. Man er således ikke afhængig af at være på internettet, når man skal gennemføre diverse eftersyn på brandslukningsmateriel.