Serviceeftersyn

iKontrol – din løsning til serviceeftersyn

Serviceeftersyn og kvalitetssikring

Mange virksomheder gennemfører stadig eftersyn ved at udfylde lister i hånden og dernæst scanne dem ind, men heldigvis findes der en mere moderne og effektiv metode, der optimerer arbejdsgangene i virksomheder, der gennemfører serviceeftersyn på daglig basis. iKontrol er en digital løsning, der hjælper virksomheder til nemmere serviceeftersyn og en smartere kvalitetssikring. iKontrol er skabt til at håndtere fleksibilitet på tværs af brancher, og listen over forskelligartede virksomheder, der anvender systemet, er derfor lang. Marius Pedersen, Faldsikring.nu og FLEX1ONE er blot eksempler på virksomheder, der har implementeret systemet, og som sparer tid og penge i forbindelse med serviceeftersyn og kvalitetssikring.

 

iKontrol giver mulighed for at oprette materiel, tilknytte relevante tjeklister hertil og gennemføre serviceeftersyn ved hjælp af QR-koder. Disse koder sikrer, at medarbejderens eftersyn registreres på det korrekte materiel og dermed korrekte lister, og at den udførte servicerapport bliver gemt på den rigtige kunde – da alt dette er koblet op på QR-koden. Systemet er fleksibelt, og man kan derfor opsætte individuelle kontrolskemaer og tjeklister samt definere, hvad der skal kontrolleres ved et serviceeftersyn, og om der skal tages fotos i samme omgang.

En smartere løsning med iKontrol

Serviceeftersyn er en stor del af mange virksomheder, og det er en tidskrævende del af arbejdet for de ansatte. Gennemførelsen af de enkelte serviceeftersyn er naturligvis tidskrævende, men det administrative efterarbejde med renskrivning af tekst, lagring af billeder osv. tager ligeledes lang tid, især hvis der er strenge krav til dokumentation. iKontrols digitale løsning letter arbejdet og effektiviserer arbejdsgangene i forbindelse med serviceeftersyn. 

iKontrol består af et administrationssystem og en app; administrationssystemet anvendes af kontormedarbejderen, som kan oprette materiel, tilknytte tjeklister og trække relevante rapporter, imens app’en anvendes af manden i marken til afkrydsning af tjeklister. iKontrol muliggør desuden central styring af kontrolskemaer, materiel og tjeklister, og det er derfor nemt at gennemføre ændringer hos alle medarbejdere på én gang, hvor man før i tiden skulle ændre hver enkelt tjekliste manuelt.

 

For FLEX1ONE, der leverer lifte og maskiner til autoværksteder, er tjeklister vigtige i arbejdet mod at ensarte kvaliteten, og de anvender derfor iKontrol til systematisk kvalitetssikring. De bruger blandt andet iKontrol til at dokumentere udført arbejde ved hjælp af tjeklister, kontrolskemaer og fotodokumentation. Det har betydet, at arbejdsgangene er blevet effektiviserede, og processerne omking serviceeftersyn og akutopgaver mere fleksible.

 

Faldsikring.nu bruger iKontrol til nemmere serviceeftersyn af faldsikringsløsninger og til smartere kvalitetssikring. Faldsikring.nu har – indtil nu – gennemført eftersyn ved hjælp af papir og blyant, men med iKontrols digitale løsning får virksomheden en mere effektiv håndtering af lovpligtige, årlige serviceeftersyn, og de spares således for en masse penge og besvær. Derudover har Faldsikring.nu, samt alle øvrige iKontrol kunder, mulighed for at give deres kunder direkte adgang til servicerapporter via. iKontrols kundeportal, hvilket er et værdsat element.

Hold overblikket med iKontrol

For virksomheder, der gennemfører årlige serviceeftersyn, kan det være svært at holde det forkromede overblik over, hvornår det næste eftersyn skal gennemføres. iKontrol er ligeledes behjælpelig i dette led af processen, idet systemet, efter endt eftersyn, planlægger et nyt eftersyn på samme materiel.

 

Via. administrationssystemet er det muligt dele relevante dokumenter såsom procedurebeskrivelser og tegninger (med overblik over bygninger) med medarbejdere i marken, som kan tilgå disse via. app’en. Derudover kan man lave markeringer på plantegninger, landkort og lister, så medarbejderne altid kan se, hvor hvert enkelt materiel er placeret. Hvis der er tale om eftersyn af brandhaner, der er placeret ude i landskabet, kan man med iKontrol markere disse på et landkort og dermed lette arbejdet for ham/hende, der gennemfører eftersynet.  

 

Brugervenligt system med store besparelser

Med iKontrol kan virksomheder, der gennemfører serviceeftersyn og kvalitetssikring, vinke farvel til lange og bøvlede arbejdsrutiner. Systemet optimerer arbejdsgangene enhver virksomhed, og det giver en mere effektiv gennemførelse af de enkelte eftersyn og det administrative opfølgningsarbejde. Sønderborg Brand & Redning sparer en halv time ved hvert eftersyn, og de er derfor glade brugere af iKontrol.

 

Det kan være svært at overbevise medarbejdere i en organisation om, at der skal implementeres nye systemer, og nogle vil formentlige hæfte sig ved, at den gamle metode fungerer fint. Men hvorfor nøjes med fint, når det kan blive endnu bedre? iKontrol systemet er ikke kun tidsbesparende, men også brugervenligt. Systemet er overskueligt, og det er nemt for alle at tilgå og arbejde i. Derudover er driftsikkerheden i top, idet app’en fungerer 100% offline. Man er derfor ikke afhængig af internetforbindelse ved gennemførelse af eftersyn, herunder afkrydsning af tjeklister, og fotodokumentation.